Det svære valg - hvilken uddannelse?

Jesper Bo Jensen, ph.d., fremtidsforsker
Hvilken uddannelse skal man tage? Det er det spørgsmål, jeg gennem årene har mødt oftest - fra unge og især fra bekymrede mødre og fædre til unge mennesker. Svaret er ikke så enkelt, Vi ved en del om fremtidens arbejde, men mindre om selve uddannelserne.

Industri 4.0, robotter og tænkemaskiner med kunstig intelligens er på vej til at blive hverdag på det danske arbejdsmarked. Samtidig møder rigtig mange menneske på arbejde hver dag og udfører i store træk det samme arbejde som dagen før. Der bygges, gøres rent, produceres maskiner og undervises i hele landet. Vi tager os af børn, syge, gamle og mange andre. Vi flytter varer på landevejene. Men billedet snyder. Der kommer flere og flere hjælpende maskiner, robotter og computerkraft ind over alt. Både på ekspertsiden, hvor det ændrer akademikernes arbejde og i produktionserhvervene, hvor det automatiserer det gentagne, manuelle arbejde.

Fælles er, at de nye teknologier går ind på det gentagne rutinearbejde - både på den boglige side og på den manuelle. Det er det arbejde, der forsvinder i løbet af nogle år. Til gengæld bliver vi i stand til at udføre langt mere at det ikke rutineprægede arbejde og får langt bedre muligheder for at arbejde med menneskelige relationer. Arkitekter kan skabe frem for at rentegne. Værktøjsmageren kan fremstille de specielle produkter ved hjælp af programmerbare robotter. Skolelæren kan koncentrere sig om eleven og overlade terperiet og øvelserne til læringssystemerne.

Det fører os lidt tættere på en anbefaling af uddannelser i fremtiden. Det er vigtigt at vælge en retning, der giver mulighed for at kunne arbejde med det specielle, undtagelserne, det ikke rutineprægede. De menneskelige relationer får en fremtrædende rolle i mange jobs fremover. Det er også vigtigt ikke at vælge uddannelser, hvor der snart ikke er egentlige jobs tilbage. Det er både i produktionen, i det offentlige og indenfor vidensfagene. Vælg en uddannelse, der sigter mod en type jobs, der allerede findes og gerne noget i vækst, eller sæt dig i stand til selv at skabe et job ud af din uddannelse.

Endelig ved vi, at der bliver brug for mange faglærte i de kommende år. De faglærte har indenfor visse gruppe oven i købet en ret høj løn. Bare spørg folk indenfor metalområdet eller i de dele af byggeriet, hvor der er størst mangel på arbejdskraft. Vi ved også, at en del af de akademiske uddannelser har store problemer med af afsætte deres nyuddannede. Se gerne efter ledigheden og andre forhold, inden du kaster dig over disse uddannelser. Det er blandt andet indenfor humaniora, men gælder ikke alle uddannelser på dette område. Vi ved også, at der allerede i dag er stor mangel på læger og andre uddannelser på sundhedsområdet. Vi bliver flere, lever længere og vi kan behandle mere end tidligere - et vækstområde!

Vigtigst af alt - vælg noget, du selv kan lide. Det er interessen, der driver værket. Brænder vi for noget, går det langt bedre, end hvis vi ikke rigtig har interessen. Men vælg gerne en retning, der også giver mulighed for at lære at have interaktion med andre mennesker, udvikling og selvstændige tanker. Fremtiden organisation vil være befolket med mennesker, der kan tænke selv, leverer nye løsninger på gamle og nye udfordringer og som er rigtig gode til at samarbejde - også gerne over tid, afstand og andre kulturer.

Maj 2017

Når du besøger www.fremforsk.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på www.fremforsk.dk her

x