Dansk turisme udkonkurreres

Jesper Bo Jensen, Direktør / 14. jan 2009

Danmark får ikke den andel i den stigende turisme. Antallet af udenlandske overnatninger løber i vejret i vore nabolande, mens vi sakker bagud. En rapport fra Danske Regioner dokumenterer denne udvikling, hvor de udenlandske overnatninger i Danmark de seneste 10 år er faldet med 12%, mens de stiger med 20% i de nordiske lande og 35% i de 15 gamle EU-lande.


Vi mangler at forstå den nye turisme og ændre vores tilbud. Dansk turisme er underudviklet, og derfor falder kunderne fra. Vi forstår ikke at iscenesætte turistoplevelserne godt nok, og tilbyder forældede faciliteter til turisterne.


Danmark dåbsattest – Harald Blåtands Jellingesten – står uden afmærkning og forklaring. Turisten må selv gætte, hvad det er. Inde i det nærtliggende museum er der kun tekster på dansk og engelsk. Hvad med italienere, japanere og franskmænd? På Internettet skal man lede længe for blot at finde en engelsk omtale.


Sommerhusene har i bedste fald godt vejr og gode bademuligheder, men for få faciliteter. I dag forventer turister trådløst internet, fladskærme, PlayStation 3, computer og to badeværelser. Sommerhusene ligger efterhånden så langt væk fra stranden, at det ikke ligefrem kan kaldes en badeferie. Turisterne foretrækker i stedet nye tyske og polske sommerhuse lige op til stranden. Det har Svend Aukens sat en stopper for i Danmark – landet med Europas næstlængste kystlinie


Danmark som besøgsmål skal sælges på internettet, mobiltelefoner og GPS. Her halter det virkeligt – ikke kun sprogligt. Inspiration til aktivitet mangler. Turister skal helst slappe af. Dansk turisme er blevet i industrialderen – ikke turisterne. I dag drejer fritiden sig ikke om afslapning, men om aktivitet og oplevelser. Det skal ofte gå stærkt, men fordybelse finder også sin plads. Tænk sig hvis man kunne tilmelde sig en landsdækkende SMS eller GPS service, når man passerede grænsen eller landende i lufthavnen.


Opbygning af oplevelser foregår heldigvis alligevel. Man kan finde fine ture på Djursland til herregårde, opleve saltsydning på Læsø, eller besøge Mønsted Kalkgruber. København har også mange attraktioner, men vi gør ikke nok samlet for at ramme turisternes behov. En ferie på kunstmuseer i Østjylland mangler. Det gør mountain-bike sommeren, og vikinge-ugen også.


Serviceerhverv? At opleve behandlingen af en amerikansk turist i København får det til at krympe i enhver, der selv har besøgt USA. Danskere er ikke høflige, belevne og optaget af at opfylde turistens behov. Drikkepenge er inkluderet i prisen – hvorfor så være høflig?


I mange europæiske ferielande udbyder man for eksempel kanoture og white-water rafting samlet via associationer for hele landet. Man opbygger iscenesættelsen og kommunikationen efter turisternes behov. Vi har nærmest kun enkelt attraktioner, hvoraf mange lever i stilhed. En del på rundhåndet offentlig støtte – så behøver man heller ikke alle de kunder!


Fødevarer med oprindelse, AOC eller den nye europæiske label, mangler. Det skaber ellers destinationer i mange andre lande. Men et af verdens største fødevare-eksporterende lande formår ikke at vise vores vare frem for besøgende. Vendes største turistland Frankrig viser vejen, vi ikke tør betræde. Skab gourmet- og øl-smagningsruter!


Turismen koster os ca. 10 milliarder om året på betalingsbalancen. Der er brug for at genopfinde erhvervet og destinationer til nutiden og fremtid, ikke industrisamfundet, samt skabe incitamenter til indtjening. Vi skal tilbyde andet end køje-senge, en kort sommer og fravær af service.


Artiklen er bragt i Berlinske business 2008

Del artikel

Når du besøger www.fremforsk.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på www.fremforsk.dk her

x