Fremforsk, Center for fremtidsforskning, Marianne Levinsen og Jesper Bo Jensen har stor erfaring i og viden om design af analyser, formulering af præcise spørgsmål, indsamling af data både de kvantitative som de kvalitative, bearbejdning og fortolkning af indsamlede data, skriftlig og mundtlig formidling af resultater samt effektiv projektledelse.
Scenarier for Fremtidens Maskinmestre 2030 for Maskinmestrenes Forening 2023
Fremtidens Boligefterspørgsel og Behov for Viborg Kommune 2023
Fremtidens Landsbyer og Landdistrikter for Forenet Kredit 2022
Fremtidens Boligmarked for Forenet Kredit 2021
Scenarier for fremtidens mindre og mellemstore advokatvirksomheder for Danske Advokater 2019
Analyse af udlejningsboliger i Danmark for Danske udlejere (2019)
Scenarier for fremtidens organisation BF 2027 (2018)
Danæg, Rapport om fremtidens æggemarkeder (2017)
Tre scenarier for EUC SYD anno 2025, Konkurrence, Specialisering og Muligheder.
To scenarier for Syddansk Erhvervsskole anno 2025, Konkurrenceskolen og Håndværkerskolen.
Kommunernes landsforening, Danmark år 2030 – demografi, erhvervsliv og scenarier for de kommende års udvikling.
Aalborg Kommune, 3 Scenarier for udviklingen på ældre- og handicapområdet i Aalborg Kommune anno 2020.
Skanderborg Kommune, Tiltrækning af virksomheder samt bosætningsanalyse.
Novo A/S, landanalyse af fremtidens udvikling af særlige sygdomme.
NCC, udvikling i dansk byggeri.
Aarhus kommune, fremtidens ældre.
Vi har desuden udarbejdet fremtidsscenarier i samarbejde med en lang række private og offentlige virksomheder.
Scenarieprocessen gennemføres i et tæt samarbejde med den enkelte virksomhed for at sikre det bedste udbytte for virksomhedens strategier for fremtiden.
Når vi udarbejder analyser, sker det altid på baggrund af relevant dansk og udenlandsk statistik evt. kombineret med personlige dybdeinterviews med relevante personer.
Metoder og kilder til analysen vælger vi i fællesskab med den aktuelle kunde og dennes særlige ønsker i forhold til kunden, markeder og strategier.
Vores analyser af fremtiden er lige så mangfoldige som vores kunder.
Vi har løbende studerende i praktik, som arbejder med konkrete analyser af f.eks. de unge, rekruttering, innovationsprocesser og vidensdeling.
Senest nutidens og fremtidens unge i alderen 15 til 20 år i hhv. Danmark og Portugal 2023
Se flere eksempler på fremforsks egne analyser
Vores research finder også vej ind i vores foredrag om fremtiden.
Vi publicerer også artikler og kommentarer på Linkedin og Facebook.
Klik på ikonerne og få bedre overblik over fremtiden på de sociale medier.
Vi er stærkt optaget af at være ude i sandhedens tjeneste, selv om vi lever af at sælge viden om noget man ikke kan undersøge nemlig fremtiden.
Det betyder, at vi gør brug af mange metoder i vores arbejde med at beskrive fremtidens udfordringer. Dog er vi solidt funderet i den videnskabelige tradition, og det betyder, at vi ved, hvad vi gør. Hvad der er validt videnskabeligt, og hvad der ikke er det.
Vi kender og har undervist i de forskellige videnskabelige metoder og kender deres styrker og svagheder.
Vi er vildt optaget af, hvad der sker med mennesker, virksomheder, teknologier, verden i fremtiden og prøver at give kvalificerede bud herpå. Samtidig fokuserer vi på, hvad der sker, og hvordan mennesker er, og ændrer sig og ikke på, hvordan vi personligt syntes, de bør være i fremtiden.
Vi kan godt lide at bruge statistikker, da nutidens og fortidens dokumentation også kan give os vigtige pejlemærker for fremtiden. Vi sælger foredrag og analyser, men vi er ikke selv til salg.
Det betyder, at vi ikke kan købes til at mene noget bestemt om produkter og udviklingstendenser.
Hvordan arbejder man med fremtiden i praksis? Afhængig af analysens formål og fokus gør vi brug af følgende metoder:
Vi skræddersyr vores analyser efter den enkelte kundes behov og de relevante fremtidige udfordringer i forhold til organisation, kunder og markeder. På den måde hjælper vi den enkelte virksomhed og organisation med at forholde sig strategisk til fremtiden på de områder, som er særligt vitale for dem.
Analyser og dokumentation sker på et højt fagligt og akademisk niveau. Formidling og præsentation sker på en pædagogisk og letforståelig måde på baggrund af lang erfaring med foredrag og undervisningsvirksomhed.
I maj 2015 gjorde vi status på de seneste ti års kvalitative dybdeinterviews.
Det er blevet til 631 styks fordelt på mange analyser og inden for mange brancher.
Den grundlæggende idé bag generationsteorien er, at vores værdier for alvor formes et sted mellem 15 og 23 år ud fra historiske begivenheder, musik, ny teknologi, vilkår i uddannelsessystem og på arbejdsmarkedet samt øvrige samfundsforhold. Teorien er således en form for socialiseringsteori.
Hver generation bibeholder livet igennem de værdier, som blev grundlagt i ungdommen, og oplever, at de bedst forstår andre, som tilhører samme generation som dem selv.
Vi har gennemført mere end 600 personlige dybdeinterview af danskerne om liv, arbejde, bolig, forbrug, sundhed og fremtiden i alderen 14 til 91 år de sidste 12 år.
Det er bl.a. på baggrund af disse interviews, at vi ved følgende om generationerne.
Den store under- og efterkrigsgeneration. 40-tallister, 68-generation. Fra mangel til overflod. p-pillen, rejsegrammofonen.
Nyopdaget generation. Stor generation. ”Jones” fordi de er almindelige. Stereoanlægget.
Nå-generationen. Den lille efter p-pillen. Selvcentrerede, selvoptagne, udadvendte. Videoen.
Den mindste generation. Kvinder ud på arbejdsmarkedet. PC, mobiltelefon.
Mellemkrigsgeneration. Store familieværdier. Projekt- og curlingbørn. Digital natives.
Generationen efter terrorhandlingen 11. september 2001. Kulturelt homogen. Første verdensborgerge-neration. Wi-Fi.
Derudover mangler her beskrivelsen af de ældste – nemlig Generation Mellemkrig, som er født i perioden 1919 til 1939.
Vi har de sidste 8 år systematisk arbejdet med generationsbegrebet ud fra den overbevisning, at det er med til at forklare vores adfærd og den måde, vi som mennesker forbruger på, forstår systemer på og i øvrigt det værdisæt, som vi bruger til at forholde os til andre og omverden på.
Det har stor betydning for vores forståelse og anvendelse af digitale devices eller enheder og universer. Ikke mindst har vi særligt fokuseret på de unge digitale indfødte, fordi de er næste generation i uddannelsessystemet, i virksomhederne og i samfundet i øvrigt. Deres adfærd bruger vi til at sige noget om fremtidens forbrugere, medarbejdere og borgere.
Hvem vil du gerne i kontakt med, og hvad er emnet eller emneområdet for forespørgslen eller bestillingen?
Oplys gerne dato og tidspunkt og også gerne, hvor i landet/udlandet, det skal foregå.
Skriv også gerne om du vil ringes op - eller vi blot skal svare på mail.
Vores foredrag bliver altid individuelt tilpasset til den lejlighed og de mennesker, der vil være til stede. Skriv derfor også gerne om, hvem der skal deltage.
Webinar eller online workshops er også en mulighed.