Efter vinter kommer vår, men der er ingen garanti for at det i den menneskelige verden betyder fremgang. Forandring og fremgang er noget, vi selv må skabe, mens fremtiden på en måde kommer af sig selv. Efter nogle gode år i store dele af samfundet, har vi nok efterhånden mistet den lyst til forandringer, der kom under og efter finanskrisen. Vi har vænnet os til en ny situation, men er ikke klar til de kommende års ændringer. Så der er grund til at tænke nyt netop nu:
Den nye medarbejder skal I give mindst et halv år, hvor personen kan tale frit og påpege, hvad der virker forkert, hvad der ikke virker og hvad der er totalt antikveret og skal erstattes af noget nyt snarest. Når nye medarbejdere ikke forstår, hvorfor I gør som I gør, er det ofte fordi I ikke selv har givet det en tanke i længere tid, og det derfor er forældet eller forkert.
Den nye teknologi, I afviste for 1-2 år siden, fordi den ikke var moden, er nu på vej til at blive moden og kommer til at slå benene væk under jer, hvis I ikke har et godt forretningsmæssigt svar. Selvkørende biler er vi måske nok en del år fra i dag, men selvkørende traktorer kører rundt på markerne i dag. Hvis I stadig har computerservere i kælderen og ikke har set de nye løsninger, skal I springe ud i det snarest. Hvis Facebook er jeres eneste sociale medie platform, må vi hellere ønske held og lykke, for det får i brug for.
Den tendens og tidsånd, I afviste som relevant for 2-3 år siden, er nu på vej til at vælte læsset og skabe en helt ny konkurrencesituation. Fødevareerhvervet skal forholde til til vegetarer og sågar veganerne frem for økologi og traceability. Mange fødevarekæder har svaret ved at sælge veganske produkter fyldt med tilsætningsstoffer, hvilket er at ramme helt ved siden af skiven. Sundhedsministeriet og Kræftens bekæmpelse klager over, at de unge ryger mere end for få år siden. Men efter lange kampagner og højt-hævede moralske pegefingre igennem mange år, kan de unge da ikke andet end at gøre oprør. Det er let gjort via en smøg! Myndighederne skal forstå dette, hvis de skal ændre udviklingen.
Verdens magtstruktur er under forandring, og disse forandringer vil påvirke os i mange år fremover. Væksten er i Asien og kommer til at være i Afrika fremover, og hvis I som virksomhed afviste markeder i Afrika for få år siden, er tiden til at omgøre beslutningen kommet. Ofte sker det bedst ved at sætte andre i spidsen for disse beslutninger.
Manglen på arbejdskraft bliver meget alvorlig. Østeuropa har fuld beskæftigelse, som i Central- og Nordeuropa. Vil I rekruttere de næste fra Spanien og Grækenland eller har I allerede lagt en strategi for automatisering, robotics og egentlige robotter for de kommende år? Er der styr på personalepolitikken og rekrutteringen af de unge? Hvor gammeldags er I faktisk som virksomhed i forhold til at tiltrække de rigtige unge? Ved I hvor mange af jeres medarbejdere, der gerne vil fortsætte nogle år efter pensionsalderen? Hvad har I gjort for at holde på jeres gode medarbejdere midt i livet i de kommende år.
Marketing og markedsføring har kronede dage under opsving, men hvilke markedsmæssige tiltag virker faktisk? Vi kan se, at udgifterne til området stiger kraftigt uden at der bliver solgt mere. Den game sandhed om reklamer, at havdelen virker og den anden halvdel ikke virker, er blevet skærpet. Virker jeres netreklamer faktisk? Har Jeres Google og Facebook budget overlevet sig selv? Hvad reagere jeres kunder på? Hvordan skal I positionerer Jer som virksomhed og hvordan med jeres brands?
Listen kunne blive meget længere, men lad os stoppe op og se, om der er en syntese i disse udfordringer. Den første konklusion må være, at forandringer hos os selv er noget, vi skal skabe. De kommer ikke af sig selv. Den næste er, at et nyt syn på Verden er nødvendigt for at få forandringer igennem. Det kan komme udefra eller skabes internt, men en kombination er oftest bedst. Årets agenda som virksomhedsleder eller strateg må være at tage initiativet til forandringer, mens der stadig er råd til at finansiere dem. Gør det nu, mens vi måske har et lille pusterum i væksten, og vær klar til de kommede år. Undgå at skulle tvangsgennemføre forandringerne, når I er på vej mod bunden. Ny forskning i virksomheder viser i øvrigt at et egentligt turn-around ofte ikke lykkes. Så med rettidig omhu er det nu, I skal skabe forandringer, før forandringerne omskaber Jer.