2018 må betegnes som et nedslående år med hensyn til Good Corporate Governance i bestemte bestyrelseslokaler, er der for alvor tid til at reflektere og ikke mindst handle på, om det er de rigtige kompetencer, der er til stede i de private bestyrelser.
Ikke mindst, fordi vi lever i en tid, hvor kompleks forandring er nøgleordet og en jagt på nye løsninger og modeller for forretning i bred forstand.
Der er udarbejdet flere analyser, som dokumenterer, at der er betydelig mangel på globale og digitale kompetencer i de danske private bestyrelseslokaler. Det er temmelig alvorligt, da dansk økonomi er en åben økonomi og vores samfund i høj grad finansieres af dygtige eksportvirksomheder. Virksomheder skal sikre, at deres produkter og services hele tiden kan konkurrere på kvalitet og pris i forhold til globale spillere uanset om det er kinesere, internationale konsortier eller pengetanke.
Tech-branchen stormer frem og udfordrer med nye forretningsmodeller, som binder logistikkæder sam-men fra start til slut og skaber nye muligheder for at servicere og udvikle produkter og services for kunder. Det starter ofte i det små og pludselig sker der gennembrud, som totalt ændrer betingelser for virksomhedens værdikæde og handlemuligheder. Så et skarp fremadrettet strategisk fokus er altafgørende på dette område. Det kræver noget mere end en studietur til Silicon Valley.
Virksomhedsstrukturen i Danmark består af et lille antal af de store nationale og globale virksomheder og en stor underskov af små og mellemstore virksomheder. Betingelser og vilkår er vidt forskellige i de to grupper, og men begge grupper af virksomheder har brug for bestyrelsesmedlemmer med større udsyn og analytisk kapacitet.
Mange medlemmer i bestyrelseslokaler er kommet så vidt på baggrund af erhvervserfaring på direktionsniveau fra en bestemt branche eller sektor eller særligt faglige kvalifikationer indenfor økonomi, jura eller strategi. Det kan være meget fornuftigt, men min påstand bl.a. baseret på egen erfaring er, at de ofte mangler lysten til at blive reelt udfordret.
Erfaringen fra direktionsgange betyder ofte en meget udviklet evne til at fokusere på udvalgte strategier og holde alt, hvad man anser for uvæsentlige forhold i virksomhed væk fra strategien. Det er i kortere perioder en fordel, men rammer som en boomerang, som vi har set det i finanssektoren, når man ikke er i stand til at aflæse, hvornår hr. og fru Jensen og dermed også i anden ombæring politikere opfatter ens adfærd og mangel på handling som umoralsk og decideret samfundsskadende.
Da virksomheder i højere og højere grad er afhængig af omverdenens forståelse og accept af forretningsmodellen, er der i høj grad brug for medlemmer, som kan aflæse samfund og omverdenen, og hvordan omverdenen ser på virksomheden og branchen måde at drive forretning på. Alt sammen som løftestang til at udvikle virksomheden.
Ikke mindst, er der brug for helt andre analytiske tilgange end de sædvanlige budget, fremskrivninger, prognoser og justeringer. Det er slet ikke nok i dag.
Der er brug for bestyrelsesmedlemmer, som forstår behovet for avancerede analyser og scenarier på såvel marked som teknologifront. Ikke mindst, hvordan virksomheden skal forholde sig til det såvel på den lange som den korte bane.
Samtidig er der brug for bestyrelsesmedlemmer, som forstår sig på samfund, politik og regulering af sek-toren i DK og EU og betydningen af sociologisk viden om forbrugere og kunder såvel B2B og B2C, samt andre relevante samfundstrends i DK, Europa og verden.
Der er al mulig grund til at foretage et grundigt servicetjek af bestyrelsens medlemmer og kompetencer i 2019.