Bog om fremtiden - 7 generationer - værdier, forbrug og levevisBog om fremtiden - 7 generationer - værdier, forbrug og levevis

Forstå medarbejder, kunde og borger!

Marianne Levinsen, Forskningschef / 21. feb 2019

Hvorfor vi aldrig kan blive kloge nok på mennesker? Grundlaget for vores arbejde i Fremforsk har udover analyser af trends, statistikker og mønstre altid været en stor nysgerrighed på menneskets adfærd, valg og fravalg og som vi plejer at sige ” mennesket er den usikre faktor i fremtiden”.


Der er rigtig mange gode grunde til at beskæftige sig med mennesker.


  • Uden evnen til at forstå og motivere mennesker på arbejdspladsen, er det rigtig svært at drive en succesfuld forretning eller organisation på den lange bane.
  • Uden evnen til at forstå kunders behov og valg af service og måde at købe på, er det ikke nemt at overleve som privat virksomhed
  • Uden evnen til forstå borgerens mangfoldige behov for information, service og ydelse vil mange offentlige organisationer opleve stor utilfredshed og klager.


Ofte forstår vi bedst de mennesker, som ligner os selv og ret ofte er de medlem af samme gene-ration, har oplevet de samme vilkår i skole og samfundet og lyttet til en bestemt type musik og set verden på en bestemt måde.


Men i mange sammenhænge er det uhyre afgørende at kunne forstå de andres perspektiv, værdier og tilgange, det åbner en ny verden, hvor ens handlekraft og ageren kan nå nye højder.


Derfor arbejder vi hele tiden med at blive bedre til at forstå mennesker i mange aldre, generatio-ner, køn og kulturel baggrund for at blive klogere på, hvad de tænker, føler og mener om forbrug, arbejdsliv, bolig, samfundet og fremtiden.


Nogle gange indsamler vi denne viden via interviews til bl.a. bygge- og bosætningsanalyser og andre gange har vi selv indsamlet viden via interviews af danskere fra hele landet Vi har interviewet mere end 600 danskere i alderen 14 til 91 år.


Det var bl.a. disse interviews, som satte mig i gang med at skrive bogen 7 generationer – værdier, forbrug og levevis nu og i fremtiden.


Bogen beskriver 7 generationer i samfundet, opvæksten, værdier, banebrydende teknologi f.eks. Internettet for Generation Z født 1990 til 2001. Bogen er desuden krydret med citater fra mange interviews og populære fornavne for generationen. Ikke mindst en analyse af, hvad det betyder for arbejdspladsen, detailhandlen og de offentlige systemer.


Følgende generationer er beskrevet;


  • Generation Mellemkrig født 1919 til 1939
  • Generation 68 født 1940 til 1954
  • Generation Jensen født 1955 til 1966
  • Generation X født 1967 til 1979
  • Generation Y født 1980 til 1989
  • Generation Z født 1990 til 2001
  • Generation New Millenium født 2002 til 2012
  • og lidt om Generation Next 2013.


Indholdsfortegnelse og 1. kapitel kan læses på vores side omkring bøger om fremtiden.

Del artikel

Når du besøger www.fremforsk.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på www.fremforsk.dk her

x