Århus - det nye centrum i Danmark

Jesper Bo Jensen, ph.d., fremtidsforsker
En bro mellem Århus og Kalundborg via Samsø vil have store konsekvenser for Danmarks til at hænge sammen. Med denne forbindelse, vil Danmark få et nyt centrum i Østjylland.

Det tager tre timer at køre i bil fra Århus til København. Toget kan tilbagelægge afstanden på omkring den samme tid, hvis det ikke er for varmt eller sporet er blokeret af nedfaldne blade. I fugleflugtslinie er der 154 kilometer. Kørte vi direkte i bil, tog det 1 time og 20 minutter.

En bro med hurtigtogsforbindelse og en bilbro ville skabe en afstand på ca. 170 km mellem Århus og København. Turen fra Århus til København ville tage 40 minutter med et stop på Vestsjælland og et TGV lignende tog. Endnu hurtigere på en magnetbane. En sådan hurtigtogsforbindelse skal forlænges til Ålborg med henblik på at skabe en sammenhængende dansk erhvervsregion. Med stop Ålborg, Århus, Vestsjælland og København ville hele turen tage lidt over et time (1:05-1:10). En forlængelse til Vestjylland er også oplagt. Hurtige lokaltog fra mellemområderne ville skabe et sammenhængende trafiksystem, der kunne genskabe Danmark, som landet egentligt burde se ud.

Engang var Danmark et sammenhængende land bundet sammen af vand. Man kunne sejle fra København til Aalborg, Aarhus, Nakskov, Rønne, Kalundborg og Vejle. De store danske byer lå ved vandet, og kongemagten sikrede vandvejene. Over land var det straks farligere at bevæge sig. Der var stimænd og røvere. Man sejlede også til Gotland, Malmø og Bergen langt nok tilbage i historien.

Siden da er landet blevet mindre, og København ligger nu yderligt i riget. Forbindelse til Sverige har blødt dette op, men integrationen i Ørestaden går ikke altid hurtigt. Københavnerne har været hurtigere til at finde billige boliger og biler i Malmø. En god begyndelse hvorefter det erhvervs¬mæssige nok skal komme. Den danske hovedstad på vej østover.

Men overgangen til landtrafik har betydet, at Danmark ikke rigtigt hænger sammen mere. Med skabelsen af erhvervsregioner frem for byer med opland, er afstande på over 1½ time en barriere at bryde. Der går trods Storebæltsbroen en erhvervsmæssig jern-mur igennem landet. Den befinder sig et sted på Fyn, der er et slags ingenmandsland i dette. Det vestlige område omkring Middelfart er integreret med Trekantsområdet, mens det østlige Fyn arbejder mest med Vestsjælland og København.

Danmark bliver delt i to erhvervsregioner. Det vestlige Danmark er på vej mod Hamborg som en stor magnet disse år. Berlin har stilstand og befolkningstilbagegang, Hamburg vokser på alle områder. Det østlige orienterer sig mod Sverige. Denne udvikling går i disse år virkeligt hurtigt. Danmark knækker over i to dele, hvis vi ikke ændrer udviklingen. Så kan vi indføre Euroen i Jylland og lade københavnerne beholde kronen, operaen og det kongelige teater. Der er i forvejen mange politiske konflikter med denne brudflade. Uden en indsats, udbygges forskellene dag for dag.

Columbusægget er en bro eller anden forbindelse mellem Århus og København via Samsø. Det vil skabe en erhvervsmæssig dobbeltstjerne, hvor Den Østjyske Metropol og København vil blive integreret erhvervsmæssigt og kulturelt i hinanden. Lyt til den jyske opera i Århus og drik senere på aftenen café Latte på Højbro plads. Arbejd i Århus, bo i Ørestaden eller omvendt. En afstand på 40 minutter vil skabe en erhvervsmæssig integration lige så stor som i trekanten Randers, Silkeborg, Horsens, Århus.

Samtidig får vi en bedre erhvervsmæssig integration af Aalborg i Den Østjyske Metropol. Det vil også være en stor ændring på til Vestsjælland og skabe muligheden for at orientere sig mod vest og ikke kun mod øst.

Den danske geografi bliver afgørende ændret med forbindelsen. Landet kommer til at hænge sammen som i vores storhedstid – dengang vand bandt sammen. I dag er det broer, der binder sammen. En bygning af Femernbælt vil modsat kun forstærke opsplitningen af landet i to dele. En bygning af Samsø-forbindelse vil skabe sammenhæng og fælles udvikling. Valget er ikke så svært.

Forbindelse over Samsø vil skabe en helt ny geografi i landet. En stærk akse mellem Østjylland og København frembringer forudsætningerne for vækst og gunstig udvikling i begge områder. København vil få en hurtig korridor ud at det trafikkaos, der er opstået. Århus vil få en naturlig placering tæt på den hidtil største by i landet. Det vil gavne den gunstige udvikling i Østjylland yderligere, og kan få Århus til at vokse med yderligere 100.000 indbyggere på 20 år.

Århus vil blive det nye centrum i Danmark. Det vil være her, trådene samles. Århus bliver det mest centrale sted i landet, når forbindelse er bygget. 80 % af befolkningen i Danmark vil kunne komme til Århus på under 1½ time, og næsten alle på 2 timer. Vil vi få en sammenhængende vækstregion, som vi ikke har set magen til siden Kalmer-unionen. Samtidig skærpes konkurr¬encen mellem virksomhederne. Det øger deres globale konkurrenceevne til alles fordel.

Det betyder naturligvis vækst og fremgang i Århus, men sæt ikke næsen op efter institutioner som Folketing og ministerier først for. Hvis København insisterer på ikke at løse trafikproblemerne i byen, og vi sørger for at udvikle det østjyske optimalt trafikmæssigt, så kan Århus godt blive regeringsby om 100 år – måske før.

Absalon skabte København, da Roskilde var forkert placeret geografisk. Vi må skabe et nyt centrum, der ligger midt i landet, hvis Danmark skal holdes sammen som et land i de kommende års hektiske globalisering. Alternativet er den endelige deling. Denne gang vil vi selv være årsagen, mens det tidligere har været henholdsvis svenskere og tyskere, der har sørget for landets decimering.

Publiceret her på siden i 2008

Når du besøger www.fremforsk.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på www.fremforsk.dk her

x