Den tredelte detailhandel i fremtiden

Jesper Bo Jensen, Direktør / 29. jun 2012

Langsomt og forhåbentligt sikkert. Forbrugerne er så småt ved at vågne op, men lav pris og tilbud er stadig adgangsbilletten for mange handlende.


Internethandlen spurter frem. Salget stiger fra måned til måned og år til år, men efterhånden er en stigende del af salget internetkøb i udlandet. På internettet er det ofte lige meget om butikken ligger i Danmark, Sverige, Tyskland, UK elelr et andet sted i EU. Det er det blot ikke for prisen. Den højeste moms i EU og en række punktafgifter plager den danske internethandel.


Grænsehandlen, Fleggård og lignende udbydere, har også kronede dage. Der hentes ikke længere blot øl, vin, sprut og slik, men i stigende grad dagligvarer og investeringsvarer. Den tyske moms og de lavere omkostningsniveau skaber en meget stor handel, der er flyttet ud af landet.


Internetgrænsehandlen og den almindelige grænsehandel har tilsammen en størrelse, der flyttet til Danmark ville udgøre et væsentligt løft for detailhandlen. Det er med andre ord de politiske vinde, der har skabt den fortsatte tilbagegang i detailhandlen og den mangelnde fremgang efter krisen. Vores tidligere statsminister har for få dage siden indrømmet, at fedtafgifter ikke ligefrem var det bedste politisk beslutning, han har været fadder til. Nu køber danskerne smør og olie i Tyskland og Sverige – genialt!


Med mindre der skabes nye politiske vinde, vil vi i fremtiden se detailhandel tre-delt. En tradition, butiksbaseret del i Danmark. En butiksbaseret og i stigende grad også digital grænsehandel, hvor varerne hentes udenfor landets grænse, og en stærkt stigende digital del, hvor en stigende del vil være handel over grænserne.


Mere handel indenfor grænserne kræver at detailhandlen i langt højere grad integrerer det digitale univers i deres butikskoncepter – det er sket i forbavsende lav grad. Det kræver også en politisk velvilje til at holde detailhandlen i Danmark. Det kræver også et friskt syn på omkostningerne i dansk detailhandel. Konkurrence er der, men det foregår på det samme høje omkostningsniveau. Konkurrencen fra udlandet stiller krav om et lavere omkostningsniveau og en højere effektivitet – også i detailhandlen.


Publiceret her på siden i 2012

Del artikel

Når du besøger www.fremforsk.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på www.fremforsk.dk her

x