Forår i Danmark - vi er på vej ind i bedre tider!

Jesper Bo Jensen, ph.d., fremtidsforsker
Vi tjener penge i udlandet som aldrig før. Fødselstallet er på vej om, og der kommer flere babyer til hver dag. Det offentlige underskud falder hurtigere end forventet, og forbedringen er på mange milliarder kroner. Beskæftigelsen vokser hele tiden, og arbejdsløsheden er på vej ned. Samtidig skinner solen, så det er svært at bevare pessimismen.

Nu er vi endelig på vej ud af den lange krise. Vinteren ligger bag os og det samme gør krisen. Erhvervslivet har det bedre end i lang tid, og visse sektorer taler allerede om overophedning - i dele af byggeriet og i dele af industrien er det svært at skaffe arbejdskraft. Nettoledigheden er nede på 3,3%, og det er det tal man kan sammenligne med de gamle tal, som vi har kendt dem siden 1980erne. Det går godt i Danmark igen.

Men vi skal vænne os til det. Vi stormer ikke ind i byen på store, udmattende shoppingture eller lægger netshops ned med kundestorme. Den private opsparing er stadig stigende. Vi køber ikke store biler i stort antal, som tilbage i 2003-07, for selv om antallet af nyindregistrerede biler er rekord højt, er det mest små biler, der bliver solgt. Der er dog også her et gryende salg af store biler igen.

Efter mange års krise tager det tid at ændre vores adfærdsmønstre, Vi har så at sige sat tæring efter næring, hygget os med 'luksusfælden', 'i hus til halsen' og andre programmer om folks 'tåbelige' økonomiske adfærd. De unge er ikke alle gældsat med sms lån eller anden shoppingbetonet adfærd. Så nu kan vi nyde frugterne af mange års tilbageholdenhed. Vi behøver ikke bruge det hele på en gang.

Selv boligmarkedet over hele landet øjner morgenluft. Priserne er stabile eller stigende i stort set hele landet, men vi er ikke i gang med at omsætte hver ny friværdikrone til udlandsrejser med det samme. Fornuften råder stadig, og det vil den gøre i nogle år endnu. Vi ved dog næsten lige så sikkert, som der bliver sagt amen i kirken, at også det går over, og at vi igen kaster os ud i kollektive tåbeligheder. Men nyd det indtil da.

Der er to måder at gå til denne situation på. Brug hvad du har, spender og nyd forbruget med det samme og inden de andre er kommet i gang. Få en nabo-imponater bil til at parkere i garagen - måske en rigtig dyr hybrid eller elbil? Tag overskuddet ud med det samme. Fidusen er, at du bliver mæt af forbrug inden vi nærmer os den næste krise, og derfor har mulighed for at få dit på det tørre, mens de andre bruger løs.

Den anden mulighed er den lidt mere kedelige. Tænk på kloden, på ressourcerne og på dit eget helbred og tag det roligt med forbruget. det er godt for moralen og selvrespekten og selvfølgelig en god mulighed. Det betyder også, at du sparer op, mens de andre går amok i forbrugsrusen. Med nogle få, udvalgte investeringer i opsvingsbrancher og sans for at sælge ud inden toppen er nået, kommer du ud af perioden med en stort overskud og uden gæld. Så er der mulighed for at forbruge på en bæredygtig og dyr måde, når de andre betaler af på gælden efter festen og altid køber det billigste. Det er da også meget sjovt!

Vores nuværende regering bruger måske noget af opsvinget på at forbedre den offentlige service. I hvert fald bliver den siddende så længe som muligt. I politik kommer der ind imellem en fantastisk medvind fra økonomien og resten af samfundet. Så gælder det om at holde på regeringsmagten, for fremgang skaber normalt vælgeropbakning. Som Bill Clinton udtrykte det i sin genvalgskampagne: It's the economy, stupid! Så det gælder om at sidde tiden ud og tage æren for fremgangen. For oppositionen er det lige omvendt. Man må ærgre sig gul og grøn (ikke rød!) over ikke at få chancen for medvind i valgvinden.

Det kan dog ikke ses i meningsmålingerne endnu. Foreløbig tror jeg blot man sidder i statsministeriet og håber på en mild brise af positive vælgere. Det er jo forår i Danmark

Publiceret her på siden i 2017

Når du besøger www.fremforsk.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på www.fremforsk.dk her

x