Kære chef, producent og butik – Giv mig sundhed, tak!

Marianne Levinsen, cand.scient.pol., fremtidsforsker
De sidste 15 år er statens rolle som far og mor for den enkelte på mange områder overtaget af den virksomhed, hvor vi er ansat eller de virksomheder, som sælger og producerer produkter til os uanset om virksomhedens aktiviteter foregår i Danmark eller ude i verden.

Kært barn har mange navne og virksomhedernes engagement bliver kaldt ansvar, CSR, bæredygtighed og andet godt, dog er det bærende element, at flere og flere virksomheder frivilligt påtager sig ansvaret for medarbejdere, forbrugere og borgernes liv, arbejdsmiljø og sundhed.

Sundhed får nu og fremover en central placering i danskernes liv. Vi lever i et rigt samfund og vil fortsat på den lange bane opleve øget velstand, og som konsekvens vil vi gerne sikre os billetten til det gode liv uden sygdom og død.

Tidligere tiders faglige herredømme på sundhedsområdet, er erstattet af et offentligt debatforum, hvor politikere, borgere, mediedarlings og fagfolk kommer med gode råd og vejledninger til det sunde liv. Samtidigt bringer medier og fagblade flere gange ugentligt nye undersøgelser med ny viden og anbefalinger. Endelig har mange yngre ikke fået den almene husmorviden om kost og motion ind med modermælken.

De talrige og ofte modsatrettede sundhedsanbefalinger gør danske forbrugere forvirrede og usikre både med hensyn til egen og familiens sundhed. Ikke mindst, har den enkelte ikke altid tilstrækkelig viden og energi til at finde de rette sunde pejlepunkter i et travlt arbejds- og fritidsliv.

Derfor ønsker og forventer mange danskere, at andre vil gøre det nemmere, sjovere og enklere at træffe de sunde valg i dagligdagen. Det er her virksomhedernes ansvar og muligheder opstår.

I butikken skal forbrugerne nemt via mærkning eller brands kunne foretage de sunde valg uden at bruge for meget tid og energi på det. Det kunne være den grønne rute gennem butikken, som muliggør hurtige sunde indkøb. Det kunne også være den sunde kasse med mad til i dag eller til en hel uge. På produktsiden kan man som producent udvikle nye og sundere produkter til forbrugerne som f.eks. mini-mælken. Eller man kunne lave en særlig seniormælk til ældre med knogleskørhed som et udtryk for, at producenten ønsker at gøre det nemmere for netop denne gruppe af forbrugere.

Mulighederne er utallige for udvikling af butikken, mærkning og produkter i dansk detailhandel. De fleste forbrugere vil med kyshånd tage imod tilbud, som gør det lettere købe ind og leve sundt i Danmark. Virksomhedens engagement i den enkeltes sundhed vil blive opfattet som rettidig omhu for vores forbrugsbehov.

På arbejdspladsen er der en stigende forventning fra medarbejderne om, at virksomheden aktivt arbejder for at optimere medarbejdernes sundhed og trivsel. Det er ikke længere nok med at give mulighed for sund kost, motion, rådgivning om livsstil og diverse frynsegoder,derimod skal virksomheden i samarbejde med de ansatte omsætte sundhedsstrategien, således at man i virksomheden konstant arbejder på at forbedre medarbejdernes sundhed og daglige trivsel f.eks. uddannelse og tilbud om rådgivning på den enkelte arbejdsplads afhængig af branche, faggruppe og arbejdsvilkår.

Fremtidens vindere af forbrugernes pengepung og medarbejdernes gunst er de virksomheder, som forstår at omsætte de fine strategier om bæredygtighed, ansvar og CSR til konkrete handlinger, strukturer og produkter.

God arbejdslyst!

Publiceret her på siden i 2010

Når du besøger www.fremforsk.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på www.fremforsk.dk her

x