Kompetencer i fremtiden

Viden gør det ikke alene på fremtidens arbejdsmarked! Vi skal alle arbejde på mange fronter og udvikle mange forskellige personlige og faglige kompetencer for at blive en eftertragtet arbejdskraft på fremtidens arbejdsmarked.

Marianne Levinsen, cand.scient.pol., fremtidsforsker
Fri os for at være så kompetente
I romanen ”Doppler” af den norske forfatter Erland Loe fra 2004 beslutter Andreas Doppler at sige farvel til det kompetente liv som medarbejder og familiefar og nogle behagelig materielle liv. Han er så forfærdelig træt at være så kompetente og altid indfri alle de forventninger, som andre har til ham.

Der er nok et par stykker af os, der kan kende billedet af altid at skulle være et rationelt og kompetente menneske i alle livets forhold. Derfor er min opfordring til andre, læs bogen og grin af ham og dig selv, det gør dig til et mere kompetent menneske i det lange løb.

De mangfoldige kompetencer
Det ændrer dog ikke ved det faktum, at kompetente og dygtige medarbejder er i høj grad med til skabe fremtidens vækst og organisationer, så derfor kan det være frugtbart at fokusere på, hvilke kompetencer, som skal ud-vikles og fremmes hos os selv og andre i fremtiden.

Paradigmet i Danmark har i mange år været utroligt fokus på viden og uddannelse m.a.o. hvis vi alle blot får en lang uddannelse og måske flere mastergrader med i bagagen, så er den hellige grav velforvaret. Vi har været ufatteligt optaget af mere viden som løsningen på alle fremtidens udfordringer. I dette kølvand har mange mere eller mindre naivt antaget, at der var en direkte sammenhæng mellem et højere uddannelsesniveau i arbejdsstyrken og væksten i virksomheden og samfundsøkonomien. En sammenhæng som ganske enkelt ikke eksisterer.

Samtidigt kan vi konstatere, at uddannelseskrav og niveau er stigende for de fleste faggrupper over tid og dermed er et vedvarende højere uddannelsesniveau afgørende for at kunne beholde jobbet eller ikke at forsvinde som faggruppe.

Den globale konkurrence for flere og flere mennesker uanset uddannelsesniveau betyder, at mange faggrupper og virksomheder et stort behov for at finde frem til, hvilke kompetencer, som skal fremmes og dyrkes under uddannelse og på arbejdspladsen i fremtiden.

Den første forudsætning for at være kompetent indenfor for sit felt er, at den enkelte har et solidt fagligt fundament at stå på. Globalisering og øgede krav til specialiseret anvendt viden har den konsekvens, at mange skal ha-ve et solidt fagligt højt niveau, som hele tiden skal udvikles og vedligeholdes hele livet igennem.

En anden afgørende kompetence er at kunne arbejde med et globalt tankesæt og forstå, handle og samarbejde ud fra en forståelse af, at mennesker i verden har mange forskellige kulturer, værdier og måder at motiveres på. I fremtiden vil vi handle, drive virksomhed og samarbejde med mennesker fra mange forskellige dele af verden, og derfor er det globale tankesæt og forståelse helt afgørende for at tingene lykkes.

Industrivirksomheder og landbrug har tabt store summer, fordi de ikke i første omgang var opmærksomme på, at reel indsigt i for kultur, strukturer, system og mennesker er nødvendigt for at drive virksomheder i andre lande.

Samtidigt skal vi blive endnu bedre til ” English, dear ”, da engelsk er verdens fælles sprog, derfor er gode sprog-kundskaber med til at sikre en bedre platform i den globale konkurrence.
Kendskab og forståelse af organisationen og dens kerneydelser er utroligt vigtigt for at kunne udvikle og forbedre processer og produkter. Netop den enkelte forståelse for egen placering og betydning kan ikke understreges nok. Her ligger nøglen til succesfuld udvikling af den enkelte virksomhed, fordi den enkelte på den måde er uhyre bevidst om, hvordan man positivt kan påvirke virksomhedens måde at arbejde på.

Hertil kommer vi alle til at arbejde på at få og beholde digitale færdigheder på et højt niveau, da anvendelse og udveksling af digitale informationer er hastigt stigende. Netop digitale færdigheder vil gøre den enkelte i stand til at se muligheder for bedre og billigere produktion og service på mange arbejdspladser.

Ligeledes er evnen til at kunne samarbejde med mange forskellige mennesker, som vi møder i mange forskellige sammenhænge er utrolig vigtigt. Denne evne skal kobles med det at kunne forklare ens egen faglighed til andre, da netop kombination af forskellige fagligheder er med til at skabe bedre service og produkter i fremtiden.

Det moderne mennesker lever i en kompleks og hastigt foranderlig verden, hvor det meste ikke er ude af ens personlige kontrol. Som konsekvens skal vi på arbejdspladsen og på uddannelserne være meget opmærksomme på, at denne verden stiller store krav til det enkelte menneske, og man skal have fokus på at fremme den personlige selvværd og dømmekraft hos det enkelte menneske.

Publiceret her på siden i 2012

Når du besøger www.fremforsk.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på www.fremforsk.dk her

x