Sidste udkald - Vil Danmark leve af turisme og oplevelser i fremtiden?

Marianne Levinsen, cand.scient.pol., fremtidsforsker
De sidste 5 år er Danmark blevet et turistland for danskere, da antallet af udenlandske turister primært tyskere, nordmænd og svenskere er stærkt dalende.

Det er et meget dyrt feriere her, og servicen på mange caféer og turiststeder udøves ofte af folk med ingen eller ringe forståelse for service og kundepleje. Vi gør alt for lidt for at hjælpe turisterne rundt i vores byer og områder og ikke mindst, er vi ikke særligt gode til at iscenesætte de nationale skatte og oplevelser, som vi har at tilbyde i mange områder og byer i Danmark.

I sne står urt og busk i skjul – det gælder også mange byer, kultur og naturperler i Danmark!
På vejnettet kan vi lære af franskmænd og tyskerne, der via synlig skiltning langs vejnettet, iscenesætter nationale og regionale skatte. Tænk, hvis man som forbipasserende ved Horsens kunne se en lille reminder om Tamdrup Kirke med det berømte gyldne alter, hvor Harald Blåtand måske blev omvendt til kristendommen. Talrige danske byer og områder har faktisk kirker, museer og naturområder, som er værd at vise frem, men det kræver, at vi gør meget mere opmærksom på disse skatte.

I byerne skal vi blive meget bedre til at lede besøgende rundt i byen for at se og opleve byens seværdigheder. I byen London viser smukke skilte vejen til Buckingham Palace og mange andre interessante steder. Skiltene guider den rejsende gennem byen. De synlige markeringer giver samtidigt den besøgende oplevelsen af omtanke og bevidst indsats for at gøre det bedre at være turist i byen.

Mange parker og grønne områder ser stort set ud, som de har gjort de sidste 40 – 50 år. Ikke, at der ikke findes perler, men standardudgaven med træer, buske, måske lidt blomster og græs er den dominerende. Det, der gør parker og grønne områder attraktive for både beboere og besøgende er, at der er tænkt på nem adgang til mad og drikke, små grønne åndehuller, men også oplevelser i form af actionbaner, en Zoologisk have, en lille sejltur på søen, og andre sjove aktiviteter.

Desuden skal vi satse på at give plads og mulighed for de spontane ture rundt i byen og landskabet. Det kan myndigheder gøre ved at skabe tilgængelige ruter i by og landområdet. Det kunne være;
  • Den grønne rute – i rask tempo = dagens anbefalede motion
  • Den røde rute – turen i området med kulturskatte
  • Den sorte rute – actionspisten for de unge vilde
  • Mange pladser og områder er flotte arkitektegnede monumenter, som ligger øde hen, fordi der mest er tænkt arkitektur og nem vedligeholdelse. De mangler liv, musik og spontanitet. Her bør vi gøre pladser og områder til scener, som skifter efter årstider og mennesker i form af små cafékiosker, behagelige bænke, det grønne, musikscener, skaterbaner, som giver stedet liv og stemning på forskellige tidspunkter af dagen og året.

    Danmark er et kystland, og der er masser af muligheder i at udvikle og forny kystområderne, så vi kan bruge dem endnu mere i frokostpausen, på gennemrejse og i fritiden. Se f.eks. hvad de har skabt i New York.

    Som moderne nomade har jeg kunnet konstatere, at hvis man ønsker informationer om muligheder i byen og området på det lokale turistkontor, så skal man komme indenfor kontortiden og helst før kl.16.00. Hvis vi ønsker at leve af turisme, så skal service og åbningstiderne tilpasses sæson og turister, og ikke dansk magelighed.

    Sproglig mangfoldighed på seværdigheder, skiltning, og bærbare digitale platforme som iPhone er et must for at kunne tiltrække, og give de udenlandske turister særlige oplevelser på stedet. Europæerne vælger ferie på baggrund af anbefalinger fra venner og familie, så vi skal sørge for, at hver eneste udlænding får en fantastisk ferie at fortælle om, når de kommer hjem.

    Kort sagt, de danske myndigheder, erhvervslivet og turistorganisationer skal for alvor til at hæve overlæggeren med hensyn til flere organiserede tilbud, langt større synlighed, sproglig mangfoldighed og service, hvis vi i Danmark overhoveder skal høste fordele af turistbranchens potentielle vækst i de kommende år.

    Publiceret her på siden i 2010

    Når du besøger www.fremforsk.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på www.fremforsk.dk her

    x