Store byer skaber nye udkantsområder

Større danske byer som Aarhus har skabt deres egne udkantsområder. Det er absolut sidste udkald for visionære investeringer i den trafikale infrastruktur i Aarhus og mange andre byer, hvis man ønsker en levende by, hvor butiksejere, erhvervsfolk, kunder og turister har lyst til at komme.

Marianne Levinsen, cand.scient.pol., fremtidsforsker
I hele udkantsdiskussionen har man politisk fokuseret på de dele af landet, hvor landsbyer og lokalområder falder fra hinanden, fordi huse er tomme og forfaldne, og følelse af forfald og tilbagegang er altdominerende.

I øjeblikket sker der store ændringer i bybilledet i større danske byer, og det kan man ved selvsyn konstatere, når man kommer rundt i landet. Store dele af byer, gader og områder er ved at dø hen med tomme butikker, og skilte med erhvervslokaler til leje.

Mange større byer herunder min egen hjemby Aarhus har ikke reageret eller overvejet, hvordan trafikal planlægning og mangel på samme skaber udkanter og tilbagegang i egen by. Det kommer de til at betale dyrt for.

Tilbagegangen har flere årsager. For det første nye centre og butikker, som trækker kunderne i andre retninger og skaber nye attraktive lokale markedspladser, og derfor trækker kraften ud af andre områder af byen.

Dernæst betyder nye bosætningsmønstre og forbrugernes større krav til antal butikker og udvalg for, at de syntes, at det er et attraktiv sted at købe varer, at butikker og kunder flyttes nye steder hen i byen og lokalområdet. Her kan placering af skoler og børnepasning have stor betydning for, hvor dagligvarebutikker med fordel kan placere sig.

Kommunal fokusering på nye projekter i Aarhus - som havnen og åen - sker uden særlig omtanke for de trafikale udfordringer og har dermed fremmet en dårlig udvikling i centrum af byen.

Et politisk ønske om at holde bilister ud af byen har de sidste 10 år i byen medført, at veje er blevet ensrettede eller lukket af som i Fredensgade, og at en ny busgade har skåret Frederiks gågade af fra resten af byen - bare for at nævne et par eksempler. Det betyder færre muligheder og veje rundt i centrum af byen.

Samtidigt er parkeringspladser nedlagt bl.a. på Store Torv, og parkering tæt på butikken er en forudsætning for at drive detailhandel nu og i fremtiden. Resultatet er tomme butikker og tilbagegang.

I Aarhus har man skabt en by, hvor der ikke er muligt som bilist og cyklist at komme rundt og på tværs i byen uden meget besvær. Snart vil det nye havneområde skabe flere trafikanter til og fra bolig, erhverv, Multimediehus og Navitas.

Men hvor er de trafikårer i form veje, cykelstier og kollektiv trafik, som skal sørge for, at det er muligt nemt at komme rundt i byen til og fra havnen og til og fra indre by?
De eksisterer simpelthen ikke. Derfor stopper byen til og jager kunder, erhvervsfolk og turister ud af byen.

Publiceret her på siden i 2012

Når du besøger www.fremforsk.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på www.fremforsk.dk her

x